Search:
DU Wiki > Ă„mnen - Subjects > Naturvetenskap > Kurser > NV1026 > Stress, kroppens alarmsystem > Stresshantering- hur vi kan minska stress

Stresshantering- hur vi kan minska stress

    Table of contents
    No headers

     

    Vad som gör en person stressad är olika från person till person. För att ta itu med stressen är det viktigt du tar reda på vad din stress kommer ifrån. Det kan vara bra att fundera över när och hur du känner av stress. Olika tecken på stress kan till exempel vara ökad puls eller att du lätt blir irriterad. [2]

    Att ha större kontroll över olika situationer kan minska känslan av stress. Om stressen beror på arbetessituation kan en möjlighet vara att tala med sin arbetsgivare/arbetsledare om att till exempel ändring i arbetsuppgifter eller ändringar i arbetsmiljön. Om stressen beror på privatlivet är det viktigt att fundera på vilka krav man sätter på sig själv och om dessa krav är rimliga.Det är viktigt att kunna säga nej till med sådant som din tid och ork inte räcker till. Att alltid vara nåbar kan även öka stressen. [2]

    En stark och hälsosam kropp är mindre mottaglig för stress. Hälsosam kost är viktigt för en frisk kropp men en måltid kan även vara ett utmärkt sätta att ta sig tiden att sitta ner och pusta ut. Regelbunden motion minskar stresshormoner och ökar endorfiner vilket är bra för både kropp och psyke. Promenader ger förutom motion även solljus vilket är viktigt för att producera D-vitamin och frisk luft som är avslappnande. Även en god sömn är viktig. Man är mer effektiv om man är utsövd. Dessutom behöver kropp och hjärna sömnen för återhämtning.[1] [2] [3]

    Det finns olika sorters avslappnande aktiveteter som kan minska stress så som yoga, meditation eller andningsövningar men även andra aktiviteter så som att läsa en bok eller lyssna på musik kan minska stress. Att göra aktiveteter som gör dig glad kan ökar endorfinerna och ger möjligheten att tänka på annat än dina måsten. [1] [2]

    Att prata om sin stress kan vara bra för minska stressen. Vänner och familj kan vara till hjälp och stöd. [1] [2]

    Att ta hand om sig själv och sin hälsa är viktigt för att klara av stress. Kosten är också en viktig del, att få i sig nyttig mat behövs för att kunna ha en aktivlisstil. Att börja dagen med en stadig frukost för att sedan äta hälsosamt på regelbundna tider har visat sig vara bra mot stress. En aktivslivsstil bidrar till att man orkar mer både  fysiskt och psykiskt vilket i sin tur leder till att man blir bättre på att hantera stress, kroppen är van vid högre puls och hjärtklappning. Att få in vardagsmotion är viktigt, det räcker att vara aktiv i en halvtimme om dagen och är det svårt att få till den tiden kan man dela upp den på kortare stunder, det hjälper till att öka motståndskraften mot stress. När man är stressad kan det vara svårt att ta sig tid till motion, men det just under sådana perioder vi mår bäst av det.


    http://www.1177.se/Tema/Liv-och-halsa/Ma-bra-i-vardagen/Stress-Vad-man-kan-gora-sjalv-/   [1]

    http://www.halsosidorna.se/Stress.htm   [2]

    http://www.stressad.se/stresshantering/ [3]

    Files (0)

     

    Comments (0)

    You must login to post a comment.