Search:
DU Wiki > Ă„mnen - Subjects > Naturvetenskap > Kurser > NV1026 > Stress, kroppens alarmsystem > Stress och andning

Stress och andning

    Table of contents
    No headers

    Många gånger när vi är stressade så kan vi känna att vi drar upp axlarna, blir spända och andas snabbt och ytligt. Nästan som när vi blir andfådda. Att andas kort och snabbt är inte alls bra och ökar istället stressen. Genom att vi andas fel så blir den kemiska balansen i kroppen rubbad, framförallt kroppens PH-Värde. Genom att andas rätt och att lära sig kontrollera sin andning kan stressen minska. Även oro, ångest, panikattacker kan försvinna när man andas rätt. När man andas rätt så andas man med hela lungornas kapacitet.  Dra djupa andetag genom näsan och ner till magen, andas ut och töm långsamt lungorna för att sedan upprepa. 

    För att förstå vikten av hur viktig andningen kan vara för att lugna stressen så kan man kolla på exempel där man hyperventilerar i plastpåsar. Vid stress och ångest så är det vanligt att man börjar andas häftigare utan att kroppen utsätts för någon speciell ansträngning. Det som händer då är att kroppen släpper ut för mycket koldioxid, vilket i sin tur kan leda till att man förstärker dessa känslor. Genom att andas i påsen tar kroppen tillbaka det överflödiga utsläppet av koldioxid vilket hjälper att återställa balansen i kroppen. 

    Stressinfo. Andning. 2009. http://www.stressinfo.n.nu/andning (Hämtad: 2013-09-02)

    Revital. Medveten andning. 2013.  http://www.revital.se/medveten_andning.htm (Hämtad: 2013-09-02)

    Sandin. L. Råd om vård dygnet runt. 2012http://www.1177.se/Fraga-1177se/Frag...erventilation/ (Hämtad: 2013-09-02)

    Files (0)

     

    Comments (0)

    You must login to post a comment.