Search:
DU Wiki > Ă„mnen - Subjects > Naturvetenskap > Kurser > NV1026 > Stress, kroppens alarmsystem > Mag stress

Mag stress

    Table of contents
    No headers

    Stress kan påverka de flesta av kroppens organ och de regerar alla olika. Magen är ett organ som ofta påverkas vid stress. Vi kan minska påverkningen på magen på flera sätt.

    Symtomen på stressmage är bland annat halsbränna, knip och förstoppning.

    Magen påverkas starkt av vad vi äter och hur vi äter. Många tar sig inte tid nog till måltiderna och slänger i sig maten på några minuter. Magen behöver god tid på sig att arbeta för att inte bli stressad. Magen blir också lugnare av regelbundna måltider, det är mycket bättre för magen om man äter ett mellan mål emellan de stora måltiderna och sen äter lite mindre till dem. Magen blir också mindre stressad om man äter vid samma tider varje dag, att gå utan frukost en dag till exempel gör magen väldigt orolig.

    Har man också väldiga problem med stress mage så kan det vara bra att äta mat som är lättare att smälta. Fibrer är jättebra för magen då det får magen att arbeta men om magen redan är stressad så kan det vara bättre att undvika alt för mycket fiber. Till exempel så kan man koka sina grönsaker om man vill ge magen en lugnare måltid. 

    Stressmage förknippas oftast med symtomen IBS vilket är lite fel då IBS är en riktig symtom för känslig mage.

    Anneli Frisk, (uppdaterare: Viveca Frisk) Senats uppdatering: 2013-01-08, Stockholm, http://www.netdoktor.se/stress-utbrandhet/artiklar/tips-for-dig-med-stressmage/ (hämtad 2013-09-14)

    Files (0)

     

    Comments (1)

    Viewing 1 of 1 comments: view all
    Letar efter informationen om IBS på sidan som länkats, men hittar det inte.. vart står det?
    Posted 07:31, 19 Sep 2013
    Viewing 1 of 1 comments: view all
    You must login to post a comment.